دانستنیـهـا


مطالب خواندنی و جالب از همه جا و همه چیز

در ماه رمضان چقدر آب و چای و... بنوشیم؟

   چای، قهوه ، کاکائوی فراوان و غلیظ در ماه رمضان موجب یبوست می‌شود؛ مصرف سه تا چهار لیوان چای کم‌رنگ از افطار تا سحر برای یک روزه‌دار کافی است، سعی کنید در فاصله‌ی افطار تا سحر آب کافی بنوشید به ویژه اگر زیاد عرق می‌کنید؛ این کار موجب می‌شود کمبود آب و املاح بدن که در اثر تعریق صورت می‌گیرد، تا حدود زیادی جبران شود. همچنین آب میوه‌ها بسیار مفیدند به خصوص آب میوه‌هایی که ویتامین و قند طبیعی زیادی دارند. اما روزه داران باید حواسشان به این نکته هم باشد که افراط در مصرف مایعات به هنگام افطار ممکن است موجب سوء‌هاضمه شود. به همین دلیل مایعات فراوان در این وعده‌ی غذایی توصیه نمی‌شود اما در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب فراوان بسیار مفید است. نوشیدن آب فراوان در اول افطار باعث بی‌حالی، ضعف و درد معده می‌شود. به طور کلی نیز توصیه می‌شود که از نوشیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری شود زیرا نوشیدن آب در بین غذا سبب رقیق شدن شیره‌ی گوارشی  و اختلال در هضم می‌شود؛ به ورزشکاران حرفه‌ایی هم که مصرف مایعات برایشان اهمیت زیادی دارد توصیه می‌شود که مایعات و آب میوه‌های گوناگون را قبل از شروع ورزش مصرف کنند که بسیار مناسب است. خرما ، سوپ ، سبزی و شیر نیز برای افطار ورزشکاران بسیار مناسب است.

   + - ۱٢:٠٠ ‎ق.ظ ; ۱٤ شهریور ۱۳۸٧